La Seguretat Social endureix els controls i exigeix alta al RETA encara que ingressis de 300 €
Data: 8 d’octubre de 2025
Categoria: Laboral / Autònoms | Font: Ministeri de Treball i Economia Social / BOE
La Inspecció de Treball i Seguretat Social ha presentat noves línies d’actuació dins del Pla Estratègic 2025-2027, publicat recentment al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). Aquest document concreta les noves prioritats dels inspectors a l’hora de controlar l’activitat laboral de milers d’autònoms i petites empreses a tot l’Estat.
Segons el pla, es reforçarà la vigilància per detectar i evitar pràctiques laborals irregulars com ara excés d’hores extraordinàries, contractes a temps parcial fraudulents, ocupació en “B” o la utilització de falsos autònoms.
La nova Inspecció utilitzarà dades compartides entre l’Agència Tributària i la Seguretat Social per millorar la precisió dels controls i reduir els marges d’error en la detecció de possibles incompliments.
En paral·lel, la Seguretat Social recorda que totes les persones que obtinguin ingressos habituals, encara que només siguin 300 euros mensuals, hauran de donar-se d’alta al Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA).
Aquesta obligació s’aplica independentment de la quantitat d’ingressos, sempre que l’activitat sigui lucrativa, habitual, personal i directa.
D’altra banda, el pla també posa l’accent en el teletreball, que es tindrà en compte a l’hora de detectar ús fraudulent de contractes parcials o excés d’hores extres.
Segons ha explicat Jesús Prieto, vocal del Sindicat d’Inspectors de Treball (SITSS), aquest serà un dels punts prioritaris del nou pla, tal com ha informat el portal Autónomos y Empresarios.
Els controls sobre hores extraordinàries i contractes falsos es basaran en la comparació de nòmines, bases de cotització i registres horaris, obligatoris des del 2019.
Si es detecta que els contractes parcials no reflecteixen la jornada real o que les hores extres no estan registrades correctament, les empreses podran rebre sancions econòmiques greus, a més de l’obligació de regularitzar cotitzacions pendents i pagar recàrrecs.
Males pràctiques i sectors afectats
Un altre eix d’inspecció del Pla Estratègic se centra en la detecció de falsos autònoms.
La comparativa de dades de l’Agència Tributària i la Seguretat Social permetrà destapar aquesta pràctica, que afecta tant grans plataformes digitals com petites empreses que contracten col·laboradors externs sense complir els requisits legals.
Aquesta pràctica, que pretén eludir contractes laborals ordinaris, també serà controlada en plataformes digitals, d’acord amb la nova normativa europea que obliga a comunicar a Hisenda els pagaments realitzats a persones físiques que ofereixin serveis o productes a través d’aplicacions.
El Pla Estratègic 2025-2027 inclou, a més, la vigilància del teletreball internacional, un àmbit nou que fins ara no s’havia considerat.
Entre els sectors més afectats per aquestes noves mesures destaquen el transport, la construcció i la logística.
L’objectiu és prevenir males pràctiques laborals derivades de cadenes de subcontractació o de l’ús de figures de legalitat dubtosa.
Els autònoms i pimes que operin en aquests sectors estaran sota un major control de la Inspecció a partir d’aquest nou pla.
Font: Ministeri de Treball i Economia Social / BOE / Sindicat d’Inspectors de Treball (SITSS) / Autònomos y Empresarios (octubre 2025)

